۱۳۹۶/۰۶/۰۱

درباره ی آبها

گزارش: هیربد سوشیانت مزدیسنا

پیدایش دریاها
{} پس از پایان باران بزرگ، بادها آبها را مالاندند و به هر سو پس راندندپدیدار شد سه دریای بزرگ به نامپوئیدیگ (خلیج پارس)، کمرود (کاسپین)، سیاه بن (مدیترانه و دریای سیاه). همچنین سی دریای کوچک پدید آمدو نیز دو چشمه – دریا به نامهایچیچست و سووردریاچه ی چیچست ژرف و نمکین، با آب بدون زندگی و بی تازش است که بر کرانه اش آتشکده ی آزرگشسپ را نشانده انددریاچه ی سوور هر ستبری (آشغال و زبالهرا به کرانه ها می افکند و خویشتن را روشن و پاک نگه میداردهمچو چشمی که هر گرد و ریمن (آشغالرا به گوشه ی پلک میبردژرفایش چنان است که چیزی به بن و انتهایش نمیرسددر کرانه اش آتشکده ی برزین مهر (آزر سودی مهررا نشانده اند.
{} دریای فراخ کرد (اقیانوس جنوبی)، یک سوم این زمین را در بر داردآبهایی که پاکی شان بیش از پلیدی شان استسه سال، ابهایی که پاکی و پلیدی شان برابر استشش سال، آبهایی که پلیدیشان بیش از پاکی شان استنُه سال به دراز میکشد تا دوباره پالوده شوند و به دریای فراخ کرد بازگردند.
{} دریای فراخ کرد در نیمروز (نیمکره جنوبی زمیناستدریای شور پوئیدیگ (خلیج پارسبه میانجی دریای سدویس (دریای پارس / عمانبا آن همکرانه استدریای سدویس که پهلوی دریای فراخ کرد جای دارد، با ستاره سدویس در پیوند است و خویشکاری کرانه ها و دریاهای نیمروزی را بر دوش  داردهنگامی که ناپاکی و ستبری از دریای شور (پوئیدیگبه دریای فراخ کرد میرود، به بادهای بلند و بزرگ، بازپس زده میشود تا آنچه روشن و پاک است، در دریای فراخ کرد و چشمه های اردویسور (رودهای پاکشود.
{} اردویسور آب پاکیزه به همه ی آبهای آسمان و زمین می ارزد بجز اروند رود.
{} دریای سدویس که ستاره ی سدویس بر فرازش در گردش میباشد، سرور آبهای گود میباشد.
{} گردش آبها در کاهش و افزایش، از فراز آمدن و فرو شدن کره ی ماه استاز پیشگاه ماه، دو باد فراز میتازد که یکی برکشنده (مدو دیگری فروکشنده (جزرآبها میباشد.
{} از سوی شمال دو رود تاختند؛ یکیوه رود به خراسان (شرق)، و دیگریاروند رود (ارنگبه خوروران (غرب). ان دو رود پس از پیچ و خم هایشان به دریای فراخ کرد میرسند و می امیزنداز سرچشمه ی آنها که سلسله البرز است، هجده رود ناوپیما روانه شد که در زمین فرو میروند و دوباره در خونیرس (قاره ی میانیآشکار میشونداز ایشان است سودبخشی گیتی و بیش زیستن آفریدگان.
{} دریای کم رود به اباختر (شمالدر تبرستان استدریای سیاه بن در کرانه های روم استاز دریاهای کوچکآبگیر گود زره و دریای کیانسه در سیستان است که در آغاز، خزنده و مار و وزغ در آن نبود و آب شیرین داشت.
{} دریاچه ها همانند چشم مردم، چشمه ی آبها هستند.
{} دریاچه ی چیچستدر آزربایگان است؛ با آب نمکین و بی زندگی که در ان هیچ جانداری نیستبن و ژرفای این دریاچه به دریای فراخ کرد پیوسته است.
{} دریاچه ی خسروچهار فرسنگی چیچست است.
{} دریاچه ی سو بردر ابرشهر بوم (نیشابوربر سر کوه توس استدارای سود بهری، نیک خاهی، بهی، برکت و رادی میباشد.
{} دریاچه خارزمایزد اهرش ونگ به ان توانگری، خواسته و دارندگی، شادی، بایستگی و خرمی داده است.
{} دریاچه ی فرزداندر سیستان، و ته و بن چشمه ی آن به دریای فراخ کرد پیوسته استگویند هرگاه مردی پرهیزگار پیشکشی در آن می افکند، پزیرفته میشد اما چیزی که ناپرهیزگار پیشکش میکرد باز به بیرون می افکند.
{} دریاچه ی زر اومندبه همدان است.
{} دریاچه اسواستآبی پاکیزه دارد که همواره به دریاها میتازد.آن آب برای آراستن در فرشگرد (زنده سازی رستاخیزبایسته استآنگونه روشن و فرهمند است که میگویندفروغ خورشید برآمد یا دریاچه ی اسواست را دیدم؟
{} دریاچه ی اورویشبر هوگر بلند است.
{} دریاچه ی دمندانچشمه ی دوزخ میخانند و همواره از ژرفایش دود بر می آمدهرچیزی در آن می افکندند نمی پزیرفت و تنها جانوران را فرو میبرد.
{} در آغاز به سبب بوی گندی که دریاهای شور داشتند تا یک هاسر (هزار گام دو پایینمیشد به نزدیکی انها رفتاندک اندک در پی نابودی پلیدی و ریمنی، آن گند و شوری کم و کمتر شد. 

پیدایش رودها
{} اورمزد از نیمه ی اباختر (شمالدو رود را از البرز فرا تاختیکی به خوروران (غربشد که اروند رود میخاننددیگری به خوراسان (شرقشد که وه رود مینامنداز پس این دو رود، هجده رود ناو پیما از همان سرچشمه در خونیرس پدیدار شدند و رودهای پرشمار دیگری از اینها جدا و روانه شدنداز ایشان بوده است سودبخشی جهان و بیش زیستن آفریدگان.
{} از برای دوستی و یاوری، مینوی اروند رود از اورمزد خواست کهنخست همه گونه خشنودی و نیکی را برای وه رود بیافرین و سپس به من بی مرگی بدهمینوی وه رود نیز از اورمزد همانگونه برای اروند رود خواهش کردسپس هر دو همنیرو تاختندآنها پیش از امدن اهریمن بی تازش و ایستا بودندهنگامی که در رستاخیز، دروغ نابود شود دوباره بی تازش خاهند شد.
{} رود ارنگ (اروند، سرچشمه ی دجله): از البرز میتازد و به بوم آسور می آید و به بوم گیپتوس که مصر نیز میخانند، میگزردآنجا رود نیو (نیلمینامند.
{} زنده رودبه کوه پنجستان میگزرد و باز به ارنگ رود میریزد.
{} رود دجلهاز دیلمان می آید و در خوزستان به دریا میریزد.
{} رود فراتسرچشمه اش از مرز روم است؛ از آسورستان میگزرد و به دجله میریزدآن سرچشمه را شاهنشاه منوچهر برگشاد و همه ی آبهای سرچشمه را به گونه ی یک رود درآوردگویند کهمیستاییم فرات پر از ماهی را که منوچهر برای نیکی روان خود برکند و آب را ستانید و به خاک، خورانید.
{} رود دائیتیاز ایران ویج (آرانمی آید و به گاوستان (گاممیشودخرفستر در ان از همه ی رودها بیشتر استرود دائیتی سرور آبهای تازنده است.
{} داراجه رودبه ایران ویج است و خانه ی پوروشسپ پدر زرتشت بر کرانه اش بوداز این رو داراجه سرور رودباران است زیرا زرتشت در انجا زاده شد.
{} هراز رودبه تبرستان و سرچشمه ی آبهایش از کوه دماوند است.
{} سپید روددر آزربایگان استگویند که زهاک در آنجا از اهریمن و دیوها آیفت خواست.
{} تورت رود (ترتور): رود کور نیز میخانند و از دریای سیراو بر می آید و به دریای گرگان میریزد.
{} زهابک رود (زاب): از آزربایجان می آید به دریای پارس میریزد.
{} اوله رود (اولای): سرچشمه اش از سپاهان (اسفهاناست که در آنجا مسرگان رود خانده میشود؛ به خوزستان میگزرد و به دجله رود میریزد.
{} وه روداز خراسان به بوم سند میگزرد و در هندوگان به دریا میریزددر آنجا رود مهران میخانند.
{} هری روداز ابرسین کوه میتازد.
{} رود هلمنددر سیستان و سرچشمه اش از ابر سین کوه استاین رود جز ان است که افراسیاب پایمال کرد.
{} افراسیاب هزار چشمه از دریای کیانسه را پایمال کرد مانند چشمه ی «زر اومند» که بجز هلمند رود تفتان است.
{} واتئنی رودبه سیستان و سرچشمه اش از کیانسه بودافراسیاب آن و شش رود ناو پیمای کیانسه را پایمال و مردم کرانه هایش را بیرون کردچون اوشیدر (موعود مزداییفرا رسد، رود واتئنی دوباره به بلندای یک اسب باز میتازد و روانه میشود.
{} رود خانشیرکومش.
{} زیشمند روددر سرزمین سغد بوده و در رود خجند باز میریزدخجند رود که به میانه ی سمرقند و فرغانه میرود، جخ شرت خانده میشود.
{} میهن رودآب چهرو میهن به کنگ دژ است.
{} مرو رودفرهمند در خراسان از ابر سین کوه میتازد.
{} بخل روداز ابر سین کوه بامیان در می اید و به وه رود میریزد.
{} تورمید رود (ترمذ): به وه رود باز می ریزد.
{} وندیش روددر پارت است که سکان نیز میخانند.
{} کاسه رودبه رود شهر توس می پیوندد و آنجا کسف رود خانده میشوددر سند (سین آباد؟نیز کاسه رود میخانند.
{} مینوی مرو رود و هلمند رود ناخرسند از پلیدی و بدی، نمیخاستند در جهان روانه شوند؛ اما اورمزد به ایشان گفت که زرتشت را خاهد آفرید تا پس از تازش اهریمن هوم و زوهر (مایع مقدسبر ایشان بریزد و پرهیز (دعابگوید.

ابر و باران
{} ابر (بخارافزاری مینویی است که با چشم گیتی نمیتوان دید و گرفتچون ایزد تیشتر با نیروی باد، آب را به اندروای (جو زمینآراست، ابر به مینویی به هر جا رسید و آبهایش سرشک به سرشک، با آن افزار باریداگر چنین نمیبود، آب به اندروای می ایستاد و به هر بوم و بر نمیرفتو نه قطره قطره، که یکباره و یک پارچه میبارید.
{} این که به اندروای پیداست و مردمان ان را ابر میخانند، کف آب است؛ مانند کفی که بر سر دیگ گرد می آیدو چون بسیار روی هم آید، به گونه ی سرشک و قطره فرو میریزدمیشود ابر هم خاند زیرا هر آب که به اندروای میشود، ابر مینویی و نادیدنی همراهی اش میکند و در خود میپزیردابر آن مینویی است که آب مادی را همراهش میبرد؛ باشد که هم ابر و هم آبریز بخانند.
{} در آغاز افرینش، از سوی خوروران (غرب)، ابر پیدا شد زیرا باد به آنجا آب را تازانیدآنجا را بن کده ی ابر میخاننددرباره ی ابر نیکو گفته شده که از آب، فراز آفریده شد بس دلپزیر که چون بر مردمان ببارد، چنان ایشان را خوش آید که تن را از جان باشد.
{} به آغاز افرینش، ابر از دست راست خورشید برامد؛ درست مانند جام میسی شبانه روز باران ساخت که زهر خزندگان و گزندگان را از کار بیفکندو دریای فراخ کرد از ان ابر و باران پدید آمدبا تکاپوی دیوها، آن باران نخستین تباه و تکه تکه شدتندر و آزرخش پیدا آمد و بارانی ساخته شد که دریاهای شور، از ان بود.
{} اکنون نیز ایزد تیشتر سه بار در سال در کارزار با دیوها، آب را میستاند و سه باران در سه زمان می اندازدیکی زمان کاشت؛ دوم زمان خوشه چینی؛ سوم زمان رسیدن دانه هاهرچند که از تبهکاری دیوها، فره بودی و بی بودی، گزند و زیان، بارانتکه به تکه میبارد.
{} هر گاه «خر سه پای» در دریای فراخ کرد به جنب و جوش در می اید، همه ی آب دریا را می آشوبد و به نشیب های دریا می افکندایزد تیشتر با یاری فروهر پرهیزگاران و نیز دیگر ایزدان مینوی، فرود می اید؛ جام بزرگ باران را به دست دارد که «ابر خنب» برای پیمانه کردن میخانندجام را بر آب مینهد و میگرداند و پر میکند (گرداب)؛ میجنباند و برمیگیرد و به آسمان میشودباد به همکاری ایزد تیشتر می آید و آن آب را به آسمان فرا میکشد و می ایستاند؛ مانند گردباد که خاک و گرد را به هوا می افرازدآب را باد کشور به کشور میبرد و مینوی ابر به پزیره اش می آید و میباراندهرگاه که گردباد، آب را از دریا به هوا میبرد، مردمان میگویند که ایزد تیشتر با ان افزار، آب را میستاند.
{} چون باد از دریای شور، آب را ستاند و برکشد، آن شوری و گندیدگی به دریا به جای میماندان آب خوشگوار را بسان مه فراز میبرد تا در آسمان سراسر ستبر شود و سرشک سرشک میبارداگر دیوها به پتیارگی برسند، مه را سرد و آب را خشک میکنند تا نباردگاهی سرشک و قطره را فسرده و یخ زده میکنند تا تگرگ بباردگاهی باران را به جایی بی سود پس میرانند تا ببارد؛ باشد که زمین شور یا همان دریا و یا به کشتزاری به فره بودی ببارد و در جایی که بایسته است، نبارد.
{} در این هال، آتش وازشت که در ابر آفریده شده به دشمنی با دیو اسپنجروش، آب را گداخته و گرز بر سر آن دیو میزنداز سوزش گرز آتشین و گدازش آب، روشنی در ابر پدید می آید که آزرخش میخانندچون گرز بر سر دیو کوبیده شود بانگی سهمگین میکند که غرانه (تندرمینامند.
{} آتش وازشت همان تن آتش گیتی را دارد که با آب در ابر استفروهر او فره ای میباشد که از روشنان بیکران برایش رسیده استتیشتر و دیگر ایزدان مینوی که یاور او هستند با دیو اپوش (آب پوشو همکارانش به همان آیین نبرد میکننداگر دیوها پیروز شوند آن باران را تکه تکه و به زیان آفریدگان میبارندو یا نمیگزارند به سود آفریدگان ببارداگر ایزدان پیروز شوند با سودمندی و به اندازه میبارد که بیش از یک روز و نیم نمیشودباران بیشتر از جادوان و دیوها و کیگان است.
{} اگر ایزد تیشتر با نیروی باد، آب را به آسمان ببرد، هرچه در گرداب و گردباد گرفتار میشود با آب دوباره بر زمین میبارد؛ مانندسنگ و ماهی و وزغ.
{} آنچه که مردمان ابر میخانند آن سنگ (کریستال یخاست که با تابش آتش و گرمای اندروای (جو زمین)، گرم شده و باز میبارد.
{} آتشی فرو افتنده که مردم برق میخانند نیز از جنس سنگ استاز دریا با آب به فراز میشود و چون به دست دیوهای دشمن با ایزد تیشتر می افتد، به جادویی ان را تفته و تباه میکنند؛ با گرمی و خشکی یا سردی و خشکی بسیار، پلید میکنند و به زیان مردم به جهان باز میگردانند.
{} رنگین کمان با رنگهای آبی، زرد، سبز، سرخ و نارنجی، نشانه ی بند امدن باران است که رویاروی درخشش سپید تیشتر میباشد که وخش ایزدی نام دارد.
{} چرایی و سود باران، نیاز به نوشدن جهان در زدودن خشکسالی است تا به یاری نم و دم، درمان شود و روینده گرددبنیاد نیروی باران، برگرفته است از کشش و گسترش «رای»مندی که آب فرو ریخته را وارونه ی چهر و سرشتش، از پایین با نیروی گرما و زور باد، به سوی بالا فرا میبرد؛ و دوباره اب را همسو با چهر و سرشت ان، رو به پایین بازمیگرداند.
{} دریای وورکش (فراخ کردآبگاه باران بوده و مرز فرازین بارانابر – پایه استسالاری باران آوران، ستاره ی تیشتر میباشد که با همیاری ستاره ی سدویس، آب دریاها و رودها را با ابزار باد، به دم (بخارو سپس به ابر دگرگون مینماید و به بالا میفرستد.
{} به یاری ایزد بهمن است که ابرها بالاتر و به سپهر (جو زمینمیروندفره ی دینی و کیانی یاور ایزد اردویسور اناهید هستند برای هرچه فراتر رفتن ابرها به سپهربا همکاری اتش، پتیارگان (بدآورانمانند دیوها و جادوگران و پری ها، که سرکرده شان  دیو اپوش و دیو اسپنجگر میباشند، کشته و از باران به دور رانده میگردند.
{} برز که ایزد مادینگان است، با همکاری چشمه های نیکو و فروهرهای پارسایان، برای آب مندی شهرها و روستاها و دیگر جایها، به اندازه، باران را فرو میریزد و پخش میکند.
{} جنس باران از آب و ابزارهایشباد و دم (بخار، مهو ابر هستندریز و درشتی چکه های باران که تگرگ و برف را میسازد، از برای پزیرش سرشتهای گوناگون و بن مایه های باد استزمانی که بادگرم سرشت باشد، چکه ای ریز را میسازدزمانی که بادنم سرشت باشد (رطوبت)، چکه های درشت را میسازدزمانی که بادسرد سرشت باشد، برف را میسازدزمانی که بادخشک سرشت باشد، تگرگ را میسازد و باران نمی باراند.
{} کاهندگان باران، دیوهای اپوش و اسپنجگر دروغ کار، و بسیاری دیگر از دیوها و جادوگران و پری ها، مردم بدچشم و زفت و ستمگر و ویرانگر، و داوران دروغ پردازند که با نگرش بد به ابر، باران را میکاهند.
{} افزایندگان باران، همانا ستودگان پیشگفته و دیگر ستودگان یزدان اند و نیزآتش بهرام، مردم راد و خردگزین، نیکونگر، پاکدامن و آموزندگان راستیسود باران بسی گسترده و برخاسته از افرینش اورمزدیست و زیان باران که بسی کمتر رخ میدهد، برآیند آمیزش اهریمن با جهان است.
{} بیش از هر کسی، شاه است که با فرمانهای نیکو و نیروی دادگرانه اش، بر سود باران می افزاید و زیانهایش را میکاهدفرمانروای گستاخ sastarih و ستم پیشه، با بیدادگری هایش، زیانهای باران را میگستراند.
{} سازندگان باران، ایزدان اند که با نیروی سودمندشان، آن را افزایش میدهندپیروی از آیینهای دین بهی، خوشنودی ایزدان و رنج دیوان را به دنبال داردخاموشی دیوان بیش از هر چیز برای باران سازی سودمند است.

................................... ص 210 / بخش 1/دینکرد 3


{}  در دین از هفده گونه آب سخن میگوید:
یکمشبنم است که بر گیاهان مینشیند.
دومرودهای کوه تاز.
سومباران.
چهارمآب چاه که آرامترین آب است.
پنجممنی و نطفه ی جانوران و مردمان.
ششمگمیز و شاش جانوران و مردمان.
هفتمخدو و آب دهان جانوران و مردمان.
نهمآبی که در پوست جانوران و مردمان است.
دهمخون جانوران و مردمان.
یازدهمروغنی که در جانداران است.
دوازدهمآبی که در جفتگیری جانوران و مردمان است.
سیزدهمخووی و عرق جانوران و مردمان.
چهاردهمآبی که در زهدان جانوران و مردمان، بچه در آن پرورش می یابد.
پانزدهمآبی که به اندازه یک سرشک و قطره در ته و زیر ساقه ی گیاهان میباشد.
شانزدهمآبی که درون گیاهان آمیخته است و آب تن تخمه میخانند.
هفدهمشیر گوشفندان و مردمان.

این همه گونه آب، با وخشایی و یا تن کردی (مینوی و مادیباز  به رودها و دریاها خاهند آمیخت.

هیچ نظری موجود نیست: