۳ سیمای اساسی هویت میهنی
سپیتمان زرتشت زمینه ساز شهریاری آرمانی برای مرز مزدایی ایران به شمار میرود. بینش این بزرگمرد در فلسفه سیاسی چندان به بررسی کشیده نشده است. پیامبر باستانی ایرانیان یکی از نظریه پردازان پادشاهی آرمانی به شمار میرود و هرگز سخنی از عوام سالاری ندارد. اشو زرتشت از انسان سالاری سخن میگوید؛ انسانی که در مکتبی مزدایی به پشتیبانی از شاه اهورایی، به آبادانی ایران و جهان بپردازد. دیدگاه های وی را میتوان چنین فشرده کرد:
۱) آزادی گزینش.
۲) پیروی شاه زمینی از شهریار کیهانی (اهورامزدا).
۳) آبادانی و نوگرایی.
۴) پیکار پیوسته نیکی با بدی.
۵) آموزش همیشگی و همگانی.
ایران دوستی زرتشت را از این سروده میتوان دریافت:
به شاه جهان گفت زرتشت پیر / که در دین ما این نباشد هژیر
که تو باژ بدهی به سالار چین / نه اندر خور ما بود اینچنین
نباشم بدین نیز همداستان / که شاهان ما، در گــَه باستان
به ترکان نداد ایچ کس باژ و ساو / بر این روزگار گزشته بتاو
کورش
بزرگ بهترین و ناب ترین شهریاری مورد پسند زرتشت را پیاده کرد. نه تنها
ایران بلکه جهان در پرتو هخامنشیان بالید و از رفاه و امنیت برخوردار
گردید. کورش نمونه آرمانی یک رهبر و پیشوا به شمار میرود که نیکنامی ابدی
برای کشورش به یادگار نهاد. از آموزه های اوست:که تو باژ بدهی به سالار چین / نه اندر خور ما بود اینچنین
نباشم بدین نیز همداستان / که شاهان ما، در گــَه باستان
به ترکان نداد ایچ کس باژ و ساو / بر این روزگار گزشته بتاو
۱)پاسداشت دادگری و قانون.
۲)نیکبختی و سربلندی برای میهن.
۳)آزادی دینی و عقیدتی.
۴)صلح و آرامش.
فردوسی بزرگ، ثبت کننده و پاسدار آن همه دستاوردها و یادمانهای میهنی بود. اگر او شاهان را در نامه اش فریاد نمیکرد، و از اندرزهای زرتشت در دیباچه اش نمیگفت، آنگاه گویی که ایران هرگز تاریخی نداشت. اگر سخنی از میهن پرستی شهریاران نمیراند، آنگاه سیاهی دروغ همه جا را فرا میگرفت:
۱) نمانیم که این بوم، ویران کنند (انوشیروان)
۲) که ایران چو باغیست خرم بهار (خسروپرویز)
۳) ز «کشور» کنم دور، بدخواه را (پوران دخت)
بایسته است که این سه سیمای اساسی را فراتر از هر چهره دیگر، برکشیم و ارج نهیم زیرا سه فره میهنی و نگاهبان جاودانه فرهنگ و تمدن ایران زمین به شمار میروند. نکته مهم درباره این سه رکن هویت ملی آن است که بر «شهریاری ایرانی» مهر تایید زده اند و اگر امروزه نیز میزیستند، بر دیدگاه و آرمان خویش، پای میفشاردند.
میهن سالاری یا مردم سالاری؟
به عنوان یک قانون ابدی و سوگند جاودانه میهنی، آیین و نظام شاهنشاهی
(فدرالیسم)، بنیاد هویت ملی به شمار می آمد و در دورانی که پشتوانه
مزدیسنا (خرد و دادگری) را به همراه داشت، ایران زمین را به اوج قدرت و
شهرت نیک رسانید. شاه و مردم ایران باستان بر این پیمان بودند که به کیش و
آیین سیاسی کشور پایبند بمانند. نظام سیاسی ایران آریایی چنان بنا شده بود
که به عوام و قومها اجازه نمیداد کشور را به تجزیه بکشانند و یا حکومتی را
برگزینند که پیامدش بر ضد میهن باشد. در آیین شهریاری ایرانی، شاه نه یک
خودکامه و خودسالار بلکه آفریده و زیردست نیرویی فراتر به نام خداوند بود
و برای رفاه و پیشرفت میهنش میکوشید.
نکته بسیار مهم در ایران باستان، بهره وری از دین در خدمت میهن بوده و نه
برعکس. در آن دوران هیچگاه شاهان پروا ندادند که حکومتی دینی بر سر کار
آید و برخلاف نوشتارهایی که توتی وار از نفوذ موبدان ساسانی سخن میگویند،
ساسانیان به عنوان یک راهبرد (استراتژی) به ویژه در برابر روم مسیحی، از
دین ملی زرتشتی برای آمادگی و همبستگی مردم، سود میبردند. سرکوب مانویان و
مزدکیان بهترین نمونه ها برای جلوگیری از دخالت روحانیت در سیاست است. به
یاد آوریم که کتاب مقدس اوستا نه تنها دفتری دینی بلکه نامه ای ملی و
میهنی بوده زیرا درجای جای آن، ایران زمین ستوده شده است: ایران، دل جهان
و تاج سر هفت کشور و بهترین سرزمین برگزیده اهوراییست.
اگر از آغاز تاریخ تاکنون را بررسی کنید درمی یابید که توده ها هیچگاه
صلاحیت سیاسی و کشورداری نداشته اند. زیرا این زمینه بسیار پیچیده و تخصصی
است.آنچه که به نادرست مردم سالاری خوانده شده، همانا حزب سالاری و گروه
سالاری (الیگارشی) میباشد. پس ریاست و اعمال قدرت به دست عده ای محدود می
افتد که منتخب مردم هستند و از این به بعد، مردم نه دخالت بلکه نظارت
میکنند تا انتخابات بعدی فرا برسد. نکته بسیار مهم اینجاست که آیا به
راستی و آیا همیشه حق با اکثریت است و آنان درست می اندیشند؟
متن کامل این دیدگاه را در سلسله نوشتارهای «میهنسالاری، نه مردمسالاری» در همین تارنگار بخوانید.
• قوم پرستی و منطقه گرایی باید برای همیشه از ایران رخت بندد و ایران
تنها دارای یک قوم به نام «ایرانی» باشد. برای نمونه، ما «کرد ایرانی»
نداریم بلکه «ایرانی کرد» داریم که در کشورهای همسایه پراکنده اند و
زیستگاه ایشان نشانه مرزهای ایران است. کسانی که خود را «ترک» میخوانند و
نه «آذری»، باید از ایران به بیابانهای ترکستان تبعید شوند. از آمیزش و پیوستگی فرهنگها و سنتها و آیینهای بومی و ملی ایرانیان، یک فرهنگ واحد ایرانی پدیدار کنیم.
برای آگاهی بیشتر بنگرید به نوشتارهای: به سوی ایران بزرگ + اقلیت ملی / همین نوشتگاه / برچسب: فلسفه سیاسی و اجتماعی.