۱۳۸۸/۰۱/۰۹

نهم فروردین: ۴۴ سال گزشت…


... من در میان کتابها بزرگ شدم زیرا پدرم (احمد عطایی) یکی از پیشکسوتان نشر بوده است. کتاب، همانند خوراک و پوشاک، بخشی جدا ناشدنی از زندگیم به شمار میرفت. و به راستی، به قول شادروان «یمینی شریف»، کتاب، دوستی دانا و مهربان مینماید. زمانی که بیست ساله بودم (۱۳۶۴) کانون ایرانشناسی جوانان (کاج) را بنا نهادم و یک دهه پس از آن، انجمن شاهنامه دوستان ایران (اشا) را پایه گزاری کردم. در این انجمنها و دیگر همایشها و سخنرانیهایی که داشتم، به دور از هرگونه سیاست بازی و جریان سازیهای ایدئولوژیک، تنها به زمینه‌ها و برنامه‌های فرهنگی پرداختم و کوشیدم راه راست و روشن را که همانا میهن پرستی بود، به جوانان وطنم نشان دهم. از آنجا که در بسیاری از پهنه‌ها پژوهشی در کار نبود و یا پژوهندگان دارای بینش درستی نبودند، با کوششی پر دامنه به کار پرداختم که فهرست فشرده ای از برنامه‌هایم را در اینجا یادآور میشوم:
ارایه دیدگاه و گمانه‌هایی نوین در استوره‌شناسی ایرانی و رمزگشایی داستانها.
• بازسازی اوستا بر پایه متنهای پهلوی و ترجمان پارسی.
• ترجمانی تازه و متفاوت، از پاره‌ای از بندهای گاتها.
• ویرایش شاهنامه فردوسی.
• یافتن و ساختن واژگانی در برابر کلمات بیگانه.
• بررسی بنیادها و مبدا تاریخ ایران که دستکم به ده هزار سال میرسد.
• کاوش در فلسفه سیاسی و جامعه شناسی ایران باستان و آیین شهریاری.
• یافته‌ها و کشفیاتی درباره بناهای باستانی.
• نگارش داستانهایی درباره چهره های استوره‌ای.
• دانشنامه ایران باستان.
و... اکنون در سالروز چهل و چهارمین سال زندگی، همچنان در آرزو و افسوس ایرانی بزرگ و شکوهمند هستم. و بهترین ارمغان شما دوستان و یاران ارجمندم به من، همانا پیوستن به پویشهای ایرانشناسی و شناساندن این تارنگار و نیز آثاریست که برای جوانان میهن دوست به یادگار نهاده‌ام.

۴ نظر:

بهادر مجتهدی گفت...

سال نو بر شما خوش باد.

Ardashir گفت...

درود بر شما استاد گرامي.

چهل و چهارمين زادروزتان را شادباش مي‌گويم و برايتان صميمانه آرزوي تندرستي و شادكامي و بهروزي دارم. براستي در اين روزگار زهاكي ميهن ما، وجود تك ستارگان درخشاني چون شما در آسمان تاريك ايران‌شهر مايه اميد ما و روان نياكان و فرزندانمان است. از خداي ايران‌زمين سلامتي شما و خانواده محترمتان را خواستارم.

راستي، چنان‌كه مي‌دانيد به دليل فيلترينگ كاربدستان مخابرات، «خاك‌و‌خون» را بسته‌ام. اكنون به دنبالِ هم‌انديشي هستم كه يك‌چندي ميزبانم باشد تا زماني‌كه تارنماي نوينم را راه‌اندازي كنم. مايه‌ي افتخارم خواهم بود اگر شما اين دعوت را پذيره شويد.

جاويد ايران! نابود انيران!

سوشیانت مزدیسنا گفت...

با درود به اردشیر گرامی
بهترین جایگاه برای نوشتارها تالار هخامنشیان است که از آمار بازدید بالایی برخوردار میباشد.
پیشنهاد میکنم در زمینه دانشنامه یاری کنید تا بتوانیم اوستای گمشده را بیشتر دریابیم.
چنانچه به دیگر کتابهایم دسترسی نیافته اید با شماره انتشارات عطایی و اشیانه کتاب تماس بگیرید.
شاد و پیروز باشید

بهزاد گفت...

امید جان درود
زاد روزتان خجسته
پاینده ایران بزرگ