۱۴۰۳/۰۷/۰۷

دین یشت

.

دین یشت

سرایش هیربد سوشیانت مزدیسنا

.

ستایش به دانش که مزدا بداد / به خشنودی اش رستگاری ستاد

گزرگاهِ نیکو مرا رهنمون / ببخشد هرآنچه بُود خوش شگون

که دانش چو پیشکش به راز ُ نیاز / که پاک ُ هنرمند ُ نامی ُ ناز

کنشها و کردار آن، تند ُ تیز / به فرجام ِ نیک ُ همش رستخیز

گشایشگر راه پر فرّهی / به کیش ُ آیین ِ دین بهی

به پا خاست زرتشت، به دانش بگفت / که: با من مبادت تو هرگز به خُفت

تو گر پیش هستی، بمان تا رسَم / که بی تو بسی خام ُ هم نا رسم

اگر من به پیش‌ام، تو ماندی به پس / شتابان بپیوند به من زین سپس

که شایسته باشد همه آشتی / چو پایان ِ راهی که خوش داشتی

گزرگاه نیکو بیابم به کوه / ز جنگل به آسان رَوَم بی ستوه

که شادان نَوَردَم چو دریا وُ رود / به ما نام ُ آوازه باد ُ درود

نیایشگرِ ارمغان ُ توان / چو پاداش ُ مژده به پیر ُ جوان

که زوهر ُ نمازم به دانش بُود / بهین رستگاری به رامش بُود.

به کامش زراتشت اسپنتمان / پرستنده دانش به جان ُ روان

منش با کنش گشته اندر به کار / به گفتار ِ زرتشتِ آموزگار

ز مزدا همان بهترین راستی / به دانش به پاکی ُ ناکاستی

که نیرو به پا وُ همان بازوان / شنیدن به گوش ُ تن ِ پرتوان

به چشمش ببیند بسان نهنگ / چو مویی که خیزد ز آبِ «اَرَنگ»

اگر چند که ژرفش به آزاده اش / هزارست چو مردم به اندازه اش

چنان بینشی که به اسپ است پدید / که اندر شبِ تیره مویی بدید

شناسد ز دم هست و یا آنکه یال / به رگبار ُ ژاله همان بی همال

چو کرکس که گردن به زرینه توق / که گوشت-پاره خواهد به چنگش به یوغ

که تیز است دو دیده به نخجیرگاه / چو رخشنده تیغی نماید به گاه

چو مشتی که گوشت است به اندازه اش / ببیند ز دور ُ از آن لانه اش

«هوُوی» زن ِ پاک ُ دانای شاه / که خواهان زرتشت ُ آیین ُ راه

به دین ُ به دانش، ستایش ببُرد / به گیتی به بهروزی رامش ببُرد

به پندار ُ گفتار ُ کردار دین / چو آن موبدی که نوردد زمین

بخواهد سپردن ز دانش به یاد / که تن را به نیرو نکویست ُ راد

دگر شهریاری پی آشتی / که سازش به کشور بسی داشتی

سراسر ستایش به دانش بَرَند / درود ُ نیایش، پرستش بَرَند


هیچ نظری موجود نیست: